Lycée International er sammensat af 14 internationale sektioner med ikke mindre end 53 nationaliteter og tilknyttet 15 partnerlande.

Det unikke ved skolen er, at alle elever er tilknyttet en sektion, hvorfor alle opnår en bikulturel dannelse og får en kultur- og sprogforståelse på modersmålsniveau i såvel fransk som i sektionen.

Den franske rektor er skolens øverste leder, der i samarbejde med vicerektorerne, lederen for primaireskolen og de 14 sektionsledere udgør Lycée Internationals samlede ledelse.

Alle sektioner er selvstændige i deres administration og pædagogiske metoder. Nogle sektioner er private, mens andre er helt eller delvist statsstøttede, hvilket betyder, at undervisningsgebyrerne kan variere meget fra sektion til sektion.

Hver sektion bliver ledet af en sektionsleder, som har det daglige pædagogiske ansvar i sektionen, og som samarbejder tæt med rektor, den franske ledelse, de øvrige sektionsledere, lærerne og forældrene.

Alle elever på Lycée International følger både den almindelige franske undervisning (på fransk i alle fag) efter franske læseplaner og samtidigt også nationalundervisningen i den sektion og på det sprog, de er tilknyttet.

Elever med intet eller begrænset kendskab til fransk tilbydes det første år undervisning i en modtageklasse (français spécial), svarende til deres klassetrin. Disse ‘français spécial’-klasser findes fra 2. kl. til og med 1.g. Læs mere under ‘Modtageklasser FS’.

Når der står nationalundervisning på skemaet, “opløses” de franske klasser, og eleverne går til deres respektive sektioner, hvor de følger undervisningen i sprog og litteratur (i Den Danske Sektion er det faget dansk) og historie-geografi efter nationale læseplaner. Der undervises i sektionerne 2 halve dage om ugen i primaire-skolen (1.- 5. kl.), 6 timer om ugen i collège-afdelingen (6.- 9. kl.) og  6-8 timer i lycée-afdelingen (1. – 3.g). Fra 6.klasse er timerne fordelt over hele ugen.

Undervisningen i sektionerne varetages af nationale lærere uddannet i hjemlandet.